Szín mint védjegy: híres esetek és amit érdemes tudnia

 

Sokan felteszik a kérdést: lehet-e egyetlen színt levédetni védjegyként?
A válasz: igen, de csak szigorú feltételek mellett.

Az Európai Unióban és Magyarországon akkor lajstromozható egy színvédjegy, ha az adott színt a fogyasztók már egyértelműen egy vállalkozáshoz kötik, és pontosan be is lehet azonosítani (pl. Pantone-kód alapján). Ezért önmagában a legtöbb szín nem alkalmas védjegyoltalomra – csak ha a használat révén megszerezte a megkülönböztető képességet.

Híres példák a világban

  • Tiffany-kék (Pantone 1837): az ikonikus ékszeres dobozok miatt a vásárlók világszerte ehhez a márkához társítják.

  • Milka-lila (Pantone 2685C): évtizedes reklámkampányok és intenzív piaci jelenlét után sikerült lajstromoztatni.

  • Louboutin-piros talp: az EU-ban „pozícióvédjegyként” ismerték el, mivel a piros szín a cipőtalpon egyedülállóvá és közismertté vált.

  • Telekom magenta: a Deutsche Telekom több országban levédette a jellegzetes magenta színt (Pantone Rhodamine Red U / RAL 4010). Azonban a Benelux országokban a védjegyet törölték, mert nem tudták minden érintett országban (Hollandia, Belgium, Luxemburg) hitelt érdemlően bizonyítani a megkülönböztető képességet.

Ezek a példák jól mutatják: a színek levédése lehetséges, de komoly bizonyítékok kellenek hozzá.

Mit vizsgál a hivatal?

Az SZTNH és az EUIPO azonos alapelvek szerint jár el:

  • A színt pontos kóddal (Pantone, RAL) kell meghatározni.

  • A fogyasztók számára a színnek megkülönböztető erővel kell bírnia.

  • Ha a szín önmagában nem elég különleges, csak akkor kaphat oltalmat, ha a használat révén közismertté vált az adott vállalkozáshoz kötődve (szerzett megkülönböztető képesség).

Ezért a hivatal gyakran kér piackutatási felméréseket, reklámköltési adatokat és forgalmi számokat.

Gyakorlati tanácsok vállalkozásoknak

  • Önmagában egy színre bejelentést tenni kockázatos. Ha nincs erős bizonyíték, a hivatal valószínűleg elutasítja.

  • Logóval együtt egyszerűbb: sokkal könnyebb egy színnel kombinált ábrás védjegyet lajstromoztatni.

  • Készüljön bizonyítékokkal: ha a szín kulcseleme a márkájának, gyűjtse össze a reklámanyagokat, piackutatásokat, ismertségi adatokat.

Összefoglalás

A színvédjegy lehet értékes és erős eszköz – de csak kevés vállalkozás számára elérhető. Ahhoz, hogy a fogyasztók egy színt valóban az Ön márkájával azonosítsanak, hosszú távú, intenzív és következetes piaci jelenlét szükséges.

Magyarországon és az EU-ban is ugyanaz a szabály: önmagában egy színt csak akkor lajstromoznak, ha bizonyítani tudja a megszerzett megkülönböztető képességet.

Mielőtt színvédjegy bejelentésére készülne, mindenképp érdemes szakértőhöz fordulnia, aki felméri az esélyeket és a szükséges bizonyítékokat.

Vegye fel velünk a kapcsolatot, és egy körültekintő konzultáció során segítünk a legfontosabb jogi teendők tisztázásában.

 
Next
Next

Felszólító levél: Mit tegyen, ha ilyet kap?