Hogyan lehet a védjegy nyerőkártya egy domain jogvita esetén?
Védjegy kontra domain, melyik az erősebb? Tévhit úgy gondolkodni, hogy ha megszereztük a kívánt domain nevet, akkor onnantól miénk a márkanév is. Ez jogilag nem ilyen egyszerű.
Valójában egy jól időzített védjegybejelentés kulcsfontosságú is lehet ahhoz, hogy egy már bejegyzett domain nevet is visszaszerezzünk, amennyiben az a márkánkat sérti. A cikk bemutatja, hogyan működik mindez a gyakorlatban, és hogyan segíthet ebben egy szellemi tulajdonra specializált jogi iroda.
A domain név birtoklása önmagában még nem jog
Sok vállalkozás kezdi úgy az online márkaépítést, hogy bejegyeztet egy domain nevet. Például az értékesíteni kívánt termék vagy szolgáltatás nevét, vagy valami kreatív nevet, ami frappáns és jól hangzik. Aztán indul a weboldal, elindul a marketing, SEO stb.
De azt már jóval kevesebben tudják, hogy egy domain birtoklása nem jelent jogi tulajdont a név felett. A domain pusztán egy technikai azonosító, amelyet „aki előbb jön, viszi” alapon lehet regisztrálni.
Viszont önmagában nem garantálja, hogy az illetőnek joga is van a márkanév használatára. Különösen akkor nem, ha valaki más védjegyoltalommal már korábban levédte a nevet.
A domain név és a védjegy két külön világ
Sokféleképpen meg lehet közelíteni a domain és a védjegy közötti eltérést. Mindenekelőtt azt kell tudatosítani, hogy két teljesen eltérő rendszerben működnek és érvényesek.
Domain név:
a regisztrációja automatizált,
rövid idő alatt megvan,
a regisztrátor (pl. .hu esetén az ISZT) nem vizsgálja, hogy jogszerű-e a névhasználat.
Védjegy:
hivatalos eljárás során keletkezik,
valós jogot biztosít a név kizárólagos használatára meghatározott áruk vagy szolgáltatások vonatkozásában.
Ez utóbbi kulcsfontosságú. Jogi értelemben a védjegy erősebb. Amennyiben jogosan birtoklunk egy védjegyet, akkor jogi alapon követelhetjük vissza azt a domaint, ami megtévesztő módon a mi márkanevünket használja.
Még akkor is jogos érvényesíteni lehet a követelést, ha a domain évekkel korábban lett bejegyezve. Hogy mennyire valós lehetőségről beszélünk, azt több ismert esettel is alá tudjuk támasztani.
Valós példák olyan helyzetekre, amikor a védjegy nyert
Megszerezni egy ismert márka .hu végződésű domain nevét a majdani haszonszerzés reményében? Látszólag jó ötletnek tűnhet. Ugyanakkor védjegybejelentés hiányában a koncepció meglehetősen ingatag lábakra épül.
Pont úgy, ahogy azt több megtörtént eset is bizonyítja.
Netflix.hu
Érdekesség, hogy a Netflix Inc. védjegyoltalommal rendelkezik a nevére Magyarországon is. Így amikor a netflix.hu domaint egy magánszemély birtokolta, és az oda érkező látogatókat nem a Netflix hivatalos oldalára irányította, a tartalomszolgáltató fellépett az ügyben.
Ahogy azt sejteni lehetett, védjegy birtokában a domain végül a Netflixhez került vissza.
Apple.hu
Hasonló eset történt az apple.hu domainnel is. A magyar domain tulajdonosa ugyanis nem állt kapcsolatban az Apple Inc.-cel, ellenben a domain az Apple márkára utaló módon működött.
A cégóriás védjegybitorlásra hivatkozva rövid úton fellépett, és ennek folyományaként a domain később hozzájuk került.
Tesla.hu
A tesla.hu domain esetében is megtörtént a már ismert forgatókönyv. A domain név hosszú ideig nem a Tesla Motors kezében volt, de mivel a „Tesla” márkanév védjegy alatt állt, a cég végül jogi úton lépett és érvényesíteni is tudta az akaratát.
Bár minden bizonnyal ezek a történetek is szolgálnak érdekességekkel, sokkal fontosabb, hogy a védjegy kontra domain kérdéskörben milyen lehetőségekre, illetve veszélyekre érdemes felkészülni.
Mit tehetünk, ha miénk a védjegy, de a domain másnál van?
Jogi értelemben ez a kedvezőbb pozíció. Ilyenkor:
Ügyvédi felszólítással elindítható a folyamat.
Amennyiben nincs megegyezés, eljárás indítható az ISZT alternatív vitarendezési fórumán vagy akár a bíróságon.
Ha a domain megtévesztő módon használja a márkanevet, úgy védjegybitorlás is felmerülhet.
Mit tehetünk, csak a domaint regisztráltuk, de nincs védjegyünk?
Ez már egyértelműen a komplikáltabb helyzet. Pláne, ha időközben valaki levédeti a márkanevet. Ilyenkor:
A domain megtámadható, amit akár el is veszíthetünk.
Nehéz bizonyítani, hogy mi használtuk először a márkanevet.
Csakis akkor lehet a védjegy nyerőkártya a kezünkben egy domain jogvita esetén, ha rendelkezünk vele. Tehát előnybe kerülhet, aki védjegyet jegyeztetett be, mert jogi alapon hivatkozhat a kizárólagosságra.
Konklúzió
Egy domain megszerzése lehet stratégiai lépés, de ettől még nem egyenlő a jogi értelemben vett márka tulajdonnal. Ezzel szemben a védjegy valódi jogalapot ad a név kizárólagos használatára.
Sőt, bizonyos esetekben lehetővé teszi, hogy más domaint megszerezzünk. Ha tehát márkát építünk, terméket vezetünk, vagy fontos nevet használunk, akkor ne álljon meg a domain regisztrációnál. A jogi védelem akkor teljes, ha védjegy is áll mögötte.
Egy tapasztalt IP-jogi iroda, mint a Pintz és Társai, az alábbiakban nyújthat segítséget:
Előzetes védjegykutatás.
Védjegybejelentés, még az üzleti indulás előtt.
Domain-vitarendezési stratégia kidolgozása, beleértve az olyan lépéseket, mint az ügyvédi felszólítás, ISZT, WIPO, bíróság.
Ha már fennáll a jogvita, akkor jogi képviselet, érvelés, egyezség kidolgozása.
Márka- és név stratégiai tanácsadás, hogy ne csak erős, hanem védett is legyen a márka.
Amennyiben a fentiek bármelyikében szeretne tapasztalt segítséget igénybe venni, vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi elérhetőségeinken.