Startup nevek és ötletek, amikből védjegyper lett
Vajon egy ígéretes startup név vagy ötlet önmagában fél siker? Nem tisztünk eldönteni. De az biztos, hogy a név- és ötletválasztás pont annyira izgalmas, mint amennyire kockázatos egy startup életében.
A cikkben három megtörtént eset tanulságain keresztül igyekszünk kézzelfogható tippeket adni ahhoz, hogy az olvasó elkerülhesse a balul sikerült választásból fakadó jogi kellemetlenségeket.
Facebook vs. ConnectU
Aligha él ma olyan ember a bolygón, akinek a Facebook név ne csengene ismerősen. Azt viszont kevesebben tudják, hogy Mark Zuckerberg a 2004-es alapítást megelőzően már dolgozott egy ConnectU nevű közösségi platform létrejöttén.
A projekt társalapítói, Cameron és Tyler Winklevoss később beperelték Zuckerberget azt állítva, hogy ellopta az ötletüket és a koncepciójukat.
A jogi csata következményei:
65 millió dolláros egyezség 2008-ban, amit a Facebook volt kénytelen fizetni Cameron és Tyler Winklevossnak, valamint üzlettársuknak, Divya Narendrának
Évekig tartó jogvita, amely elvonta a figyelmet az innovációról
A Facebook brand reputációs kára
Mit tanulhatunk ebből?
A szellemi tulajdon kérdéskörét célszerű szerződésbe foglalni bármilyen típusú együttműködés kezdetekor. Pláne, ha a vállalkozás kiemelkedő üzleti potenciállal kecsegtet. Egy felkészült ügyvédi csapat számára nem jelenthet kihívást, hogy elkerülhető legyen a szellemi tulajdonból fakadó későbbi pereskedés.
Zoom vs. Zoom
Aki rendszeresen folytat megbeszéléseket online, annak a Zoom név sem lehet ismeretlen. De vajon melyik Zoom?
Tudniillik, a világjárvány idején berobbanó videokonferencia szolgáltatást fejlesztő Zoom Video Communications 2019-ben lépett tőzsdére (ZM tickerkóddal). Igen ám a befektetők egy része tévedésből egy másik céget kezdett el vásárolni.
Méghozzá a kínai székhelyű Zoom Technologies Inc.-et, amely már 2011 óta használta a „Zoom” nevet, és teljesen más iparágban (vezeték nélküli technológia) működött.
Ami a történetből kikerekedett:
A Zoom Technologies részvényeinek árfolyama egyetlen nap alatt közel 1800%-kal emelkedett
Befektetők tévesen a videokonferencia cég részvényeit vásárolták
Az SEC vizsgálatot indított a félrevezető kereskedés miatt
Mit tanulhatunk ebből?
Még ha különböző iparágakban is működünk, az azonos név komoly zavart okozhat, különösen a digitális térben. Itt jön képbe a szakértői védjegykutatás fontossága, hiszen egy tapasztalt ügyvédi iroda nem csak a nyilvánvaló konfliktusokat szűri ki, hanem a potenciális problémákat is előre jelzi.
A magyar Bookline vs. nemzetközi versenytársak esete
Lelkes könyvszeretők minden bizonnyal a Bookline.hu felületén is jártak már. Nem véletlenül, hiszen 2000-es évek elején indult magyar könyv értékesítő oldal kiemelt publicitást ért el az évek során.
Idővel viszont kiderült, hogy hasonló név alatt működnek más országokban is hasonló szolgáltatásokkal. Ahogy az sejthető, a jogi következmények itt sem maradtak el.
A nemzetközi terjeszkedés akadályai felületes névválasztásnál:
Védjegy problémák az EU-s terjeszkedés során
Költséges átnevezési folyamat mérlegelése
A brand építésbe fektetett energia veszteségének kockázata
Mit tanít a Bookline.hu esete a magyar startupoknak?
A globális gondolkodás már a névválasztásnál kezdődik. Még akkor is, ha jelenleg csak helyi piacra tervezünk. Aki egyszer megégeti magát, legközelebb bizonyára szakértő ügyvédi csapattal térképezi fel az elérhető neveket.
3 tanulság, amit érdemes megjegyezni
A márkanév-választás nem kreatív játék, hanem üzleti döntés jogi következményekkel. De mi a teendő? Hogyan lehet elkerülni a fentiekhez hasonló a költséges hibákat?
1. A védjegykutatás a legjobb biztosíték
Egy alapos védjegykutatás töredékébe kerül annak, amit egy elhúzódó védjegyper felemészthet. Pláne ha azt vesszük, hogy nemcsak az azonos, hanem a megtévesztően hasonló nevek is komoly gondot okozhatnak. Ezért a kutatásnak nemcsak hazai, hanem európai uniós és nemzetközi szinten is át kell világítania a névhasználat lehetőségeit.
Gyakorlati lépések:
Használjuk az SZTNH (Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala) adatbázisát
Nézzük meg az EUIPO (European Union Intellectual Property Office) rendszerét
Ellenőrizzük a WIPO Global Brand Database-t
Ne felejtsük el a domain neveket és social media handle-okat
Egy professzionális ügyvédi iroda ezeket a lépéseket rutinszerűen elvégzi, és olyan részletekre is figyel, amelyekre egy laikus nem is gondolna.
2. A szellemi tulajdon tisztázása kritikus fontosságú
A szellemi tulajdon védelme nem utólagos adminisztráció, hanem már az első ötletektől kezdve tudatos dokumentálást igényel. Fontos rögzíteni a kreatív munkák keletkezésének dátumát, és világosan lefektetni, ki mit hoz be a projektbe.
Ebben segítenek az együttműködési megállapodások (például NDA-k), valamint az alapítói szerződések, amelyekben a szellemi tulajdonhoz fűződő jogokat már az elején érdemes tisztázni.
3. Márkaépítés és jogbiztonság egyensúlya
A kreatív névválasztás és a jogi biztonság nem zárják ki egymást. Érdemes olyan név mellett letenni a voksot, amely egyedi, megjegyezhető, és jogilag is védhető. Célszerű felmérni, hogy a kiszemelt név alkalmas-e védjegybejegyzésre, továbbá néhány alternatívát is készenlétben tartani, ha a preferált opció jogi akadályba ütközne
A megelőzés mindig költséghatékonyabb, mint a kárenyhítés
A villámgyors startup világ gyakran arra ösztönöz, hogy "majd később megoldjuk" alapon szülessenek döntések. A márkanévnél azonban ez végzetes hiba lehet. A bemutatott esetek mindegyike jól mutatja, hogy egy alapos jogi háttérmunka milliós megtakarítást jelenthet.
Amit javasolni tudunk:
Védjegykutatás elvégzése még a név véglegesítése előtt
Jogi tanácsadó bevonása a kritikus döntésekbe
Dokumentáció és szerződések rendbetétele az indulástól
Nemzetközi perspektíva alkalmazása a névválasztásnál
Kockázatkezelési stratégia kidolgozása márka perekkel kapcsolatban
A márkaépítés és a jogbiztonság nem ellentétes fogalmak, hanem együtt alkotják egy sikeres startup alapjait. Forduljon bizalommal a Pintz & Társai ügyvédi irodához, segítünk startupját szilárd jogi alapokra építeni!